30 mars 2023

Hoe ziet jouw huisapotheker je medicatie na?

Hoe ziet jouw huisapotheker je medicatie na?

Sinds 1 april kan je huisapotheker je een medicatienazicht aanbieden. Ontdek hoe die persoonlijke begeleiding in elkaar zit.

Sinds 1 april kan je huisapotheker je een medicatienazicht aanbieden. Ontdek hoe die persoonlijke begeleiding in elkaar zit.

Voor wie?

Als je elke dag 5 of meer (terugbetaalde) geneesmiddelen neemt, kan je in principe genieten van een medicatienazicht in de apotheek. Vraag advies aan je huisapotheker. Hij of zij zal nagaan of je aan de voorwaarden voldoet om de nieuwe dienst terugbetaald te krijgen.

Wat houdt een medicatienazicht in?

Deze persoonlijke begeleiding bestaat uit 2 gesprekken op afspraak met je huisapotheker. Tijdens het eerste gesprek bespreek je het gebruik van je geneesmiddelen en stelt je apotheker je enkele vragen over jouw verwachtingen, problemen of moeilijkheden met je behandeling. Zo kan je huisapotheker nagaan of alle geneesmiddelen die je neemt goed werken, of ze nog nodig zijn en of je behandeling kan worden verbeterd. Maak van de gelegenheid gebruik om al je vragen te stellen! Na dit gesprek zal je apotheker al die informatie grondig analyseren en, indien nodig, voorstellen doen om het gebruik van je medicatie te verbeteren en het effect van je behandeling te optimaliseren.

Tijdens een tweede gesprek zal je huisapotheker die voorstellen met jou bespreken en je een bijgewerkt medicatieschema geven.

Waarom een medicatieschema?

Dit document, dat een overzicht bevat van alle medicatie die je neemt, helpt je om geen belangrijke zaken te vergeten, zoals de doseringen en de innamemomenten. Neem het mee bij elke medische afspraak (raadpleging bij een specialist, ziekenhuisopname...) zodat je andere zorgverleners ook een volledig zicht op hebben op jouw medicamenteuze behandeling.

Hoe bereid je je voor?

Om je huisapotheker een duidelijk beeld te geven van je medicatie, kan je hem of haar bij het eerste gesprek een lijst (zelfs al is ze niet volledig) bezorgen van alles wat je neemt: geneesmiddelen op of zonder voorschrift, vitamines, gezondheidsproducten op basis van kruiden of planten… Het maakt niet uit of je ze al dan niet in de apotheek hebt gekocht. Je kan ook, als je dat gemakkelijker vindt, alle doosjes meenemen naar het gesprek. Tip: schrijf ook je eventuele vragen op, zodat je ze niet vergeet.

Hoeveel kost het?

Helemaal niets! Deze begeleiding is volledig ten laste van je ziekenfonds. Je hoeft dus niets te betalen in de apotheek.

Voor wie?

Als je elke dag 5 of meer (terugbetaalde) geneesmiddelen neemt, kan je in principe genieten van een medicatienazicht in de apotheek. Vraag advies aan je huisapotheker. Hij of zij zal nagaan of je aan de voorwaarden voldoet om de nieuwe dienst terugbetaald te krijgen.

Wat houdt een medicatienazicht in?

Deze persoonlijke begeleiding bestaat uit 2 gesprekken op afspraak met je huisapotheker. Tijdens het eerste gesprek bespreek je het gebruik van je geneesmiddelen en stelt je apotheker je enkele vragen over jouw verwachtingen, problemen of moeilijkheden met je behandeling. Zo kan je huisapotheker nagaan of alle geneesmiddelen die je neemt goed werken, of ze nog nodig zijn en of je behandeling kan worden verbeterd. Maak van de gelegenheid gebruik om al je vragen te stellen! Na dit gesprek zal je apotheker al die informatie grondig analyseren en, indien nodig, voorstellen doen om het gebruik van je medicatie te verbeteren en het effect van je behandeling te optimaliseren.

Tijdens een tweede gesprek zal je huisapotheker die voorstellen met jou bespreken en je een bijgewerkt medicatieschema geven.

Waarom een medicatieschema?

Dit document, dat een overzicht bevat van alle medicatie die je neemt, helpt je om geen belangrijke zaken te vergeten, zoals de doseringen en de innamemomenten. Neem het mee bij elke medische afspraak (raadpleging bij een specialist, ziekenhuisopname...) zodat je andere zorgverleners ook een volledig zicht op hebben op jouw medicamenteuze behandeling.

Hoe bereid je je voor?

Om je huisapotheker een duidelijk beeld te geven van je medicatie, kan je hem of haar bij het eerste gesprek een lijst (zelfs al is ze niet volledig) bezorgen van alles wat je neemt: geneesmiddelen op of zonder voorschrift, vitamines, gezondheidsproducten op basis van kruiden of planten… Het maakt niet uit of je ze al dan niet in de apotheek hebt gekocht. Je kan ook, als je dat gemakkelijker vindt, alle doosjes meenemen naar het gesprek. Tip: schrijf ook je eventuele vragen op, zodat je ze niet vergeet.

Hoeveel kost het?

Helemaal niets! Deze begeleiding is volledig ten laste van je ziekenfonds. Je hoeft dus niets te betalen in de apotheek.


Dernière mise à jour le  30/03/2023

© APB 2024 Editeur Responsable: Nicolas Echement

Trouver une pharmacie

Une question sur votre santé ou vos médicaments ? Demandez conseil à un pharmacien près de chez vous.

Pharmacies que vous avez précédemment consultées

Itinéraire {{item.addressDesc}}

Heures d'ouverture

{{item.pharmacyOpenInfo.openDesc.toUpperCase()}} {{item.pharmacyOpenInfo.extraInfo}}
La nuit, les pharmaciens de garde sont à votre service pour tout médicament urgent. Actuellement de garde. La nuit, les pharmaciens de garde sont à votre service pour tout médicament urgent.
lundi Veuillez contacter la pharmacie pour connaître ses heures d'ouverture
mardi
mercredi
jeudi
vendredi
samedi
dimanche

Services disponibles dans la pharmacie

{{service.desc}}

Pour des conseils personalisés, privilégiez toujours le contact en pharmacie. Si vous le souhaitez, certaines pharmacies vous permettent également de :

Prendre rendez-vous

Réservez directement un médicament ou un produit de santé

Accéder à leur site web

Dans certaines régions du pays, il faut appeler un numéro de téléphone spécifique pour savoir quelle pharmacie dispose d'un veilleur de nuit (tarif zonal)